Scania päästötavoitteisiin Adairilla 2025 mennessä
Scania on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen valmistajista. Scanialla on Suomessa kaksikymmentä kiinteistöä, joista seitsemäntoista on omia.
Scanian kiinteistöpäällikkö Jami Lustman toteaa, että Adconsys tuli tutuksi meille kiinteistöautomaation saneerausten ja huollon kautta. Sitten meille esiteltiin Adair pilvipalvelua ja se otettiin yhteen kohteeseen koekäyttöön. Sen käytettävyys oli OK ja koska se on raudasta riippumaton, niin nyt Adair on laajennettu meillä jo kahteentoista Scanian kohteeseen
Meidän kiinteistöt ovat rakenteiltaan hyvin erilaisia ja eri aikakausilta. Toiset ovat ilmastointikoneiden ja toiset lattian kautta lämmitettäviä. Siellä on vanhaa ja uutta talotekniikkaa ja taitaa olla kuuden eri laitevalmistajan toteutuksia. Adair on mahdollistanut, että saamme yhdellä valvomolla hoidettua ja yhtenäistettyä kaikkien toiminnallisuudet meille sopiviksi.
Scanialla on tavoite puolittaa kiinteistöjen ja autojen päästöt vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaa lämmitystapamuutoksia ja yleisesti energiakulutuksen vähentämistä. Tässä Adaria on hyödynnetty tehokkaasti muun muassa aikaohjelmien, valaistuksien, lämpötilojen ja erilaisten säätökäyrien ohjelmoinnissa, jotta päästötavoitteet saadaan toteutettua. Yhdellä ”veivillä” emme voi kaikkia kiinteistöjä ohjata, kun kiinteistöt ovat erilaisia, mutta peruslähtökohdat ovat samankaltaisia ja niissä Adair antaa yhteneväiset toimintamallit niiden ohjaamiseen.
Toimistotilat ovat meille helppoja kiinteistön hallinnan kannalta, mutta korjaamotilat tuottavat haasteita. Esimerkiksi talvella joudutaan aukaisemaan isoja ovia, ja vaikka hallin aamun tavoitelämpötila on 16-17 astetta, mutta kun pihalta ajetaan kolme 76 -tonnista jäätynyttä möykkyä sisälle, niin sellaista lämmitysjärjestelmää ei ole olemassa joka siihen pystyisi reagoimaan, Lustman toteaa.
Jatkuvaa kehittämistä
Meillä mietitään tapoja vähentää päästöjä ja energian hallintaa, Lustman kertoo. Adairiin harkitaan kysyntäjouston ottamista pörssisähkön kautta, jolla voidaan ennakoida kalliimpia tunteja. Hallin suurien ovien aukaiseminen jäähdyttää hallin sisäilman talvella nopeasti. Uudessa kohteessa on oviverhopuhaltimia ja niitä suunnitellaan lisättäväksi myös vanhoihin kohteisiin. Sitäkin on kahvipöytäkeskusteluissa pohdittu, että pitääkö kesällä ja talvella olla hallissa samanlainen pukeutuminen, vai voidaanko talvella haalarin alla pitää paitaa, Lustman hymyilee.
Vaasaan uusi ympäristöystävällinen korjaamorakennus
Scanian keskuksissa huolletaan yli 16 tonnin painoisia kuorma-autoja, joilla kuljetetaan rahtia ympäri Eurooppaa. Scanian keskukset ovat siksi kaikkialla samanlaisia ja se tuo omat haasteensa Suomen olosuhteissa. Suomen uusin toimitila valmistui kesällä Vaasaan Vikbyn teollisuusalueelle. Sen suunnittelussa otetiin erityisesti huomioon energiatehokkuus ja hiilineutraalius. Kiinteistössä on maalämpö, led-valaistus ja nykyaikainen rakennusautomaatio. Olosuhdeantureita on muita toimitiloja enemmän ja kiinteistössä on älykäs dali-valaistusjärjestelmä..
Suomessa hallien ulko-ovien lämpöarvot ovat kiinteistön energian kulutuksessa merkittävässä osassa. Entisten rakennusten 2,5u -lämpöarvon ovet on korvattu 1,6u lämpöarvon ovilla. Myös hallin ulko-ovista tulevaa kylmää ilmaa vähennetään paineantureiden käynnistämällä lämpimän ilman ”ilmaovilla”. Myös kuorma-autojen sähköistyminen on otettu huomioon järeällä 3 x 1000A sähköliittymällä, joka sekin tulee käymään pieneksi, jos hallin kaikissa kahdessatoista korjaamopaikassa otetaan yhtäaikaisesti kuorma-autojen tarvitsemat sähköauton latauspisteet käyttöön, Lustman tietää.
Adair yhtenäistää kiinteistöautomaation
Meillä Caverion on vastuussa kiinteistöhuollosta, mutta myös paikallisilla korjaamo- ja asiakaspäälliköillä on Adairin lukuoikeudet. Luonnollisesti itse käytän Adairia luku- ja kirjoitusoikeuksin, Lustman kertoo. Adairin etuna on se, ettei minun tarvitse opetella meidän kuutta erillistä kiinteistöautomaation käyttöliittymää. Yhtenäistämällä olosuhteet Adairin kautta, pystyn seuraamaan ja tarvittaessa säätämään niitä, Lustman kiittää.